Sağlık

Diyette Yeşil ve Beyaz Çay Tüketimi Neden Önemli?

Bugünkü konumuz soğuk kış günlerinde içimizi ısıtan ve diyet denilince ilk akla gelen çaylar hakkında.

Çayların Ortasındaki Farklılıklar

Aslında tüm çaylar, Asya kökenli küçük bir ağaç olan ‘camellia sinensis’ bitkisinin yeşil yapraklarından yapılır.

Yeşil çay, taze çay yapraklarının ısıl işlem, kıvırma ve kurutma işlemleriyle üretilirken, siyah çay üretiminde soldurma, kıvırma, oksidasyon ve kurutma işlemleri uygulanmaktadır. Fermantasyon işlemi sırasında fenolik bileşikler enzimatik oksidasyon ile parçalanır ve başta theaflavin olmak üzere polimerik eserlere dönüşür. Bu nedenle siyah çay gibi oksitlenmiş çaylarda kateşin miktarı azalır. (bir)

Beyaz çay ise diğer çaylardan farklı olarak, üretimindeki minimal işlemlerin yanı sıra çay bitkisinin sadece tomurcukları ve – bazı çeşitlerde – genç yaprakları kullanılır. Bu sayede siyah ve yeşil çaya göre daha az işlenerek antioksidanlar açısından daha güçlü hale gelir. (2)

Çayların Kilo Vermeye Etkisi

1990’lardan beri yeşil çay güç dağılımıve yağ yakıcı Kilo aldırıcı ve dolayısıyla kilo vermeye yardımcı olan doğal bir bitki olduğu bilinmektedir. Çaydaki epigallokateşin gallat-kafein bileşimi enerji harcamasını uyarırken aynı zamanda termojenik Ayrıca etkisinden dolayı metabolizma hızını artırır. Asyalı deneklerle yapılan hemen hemen tüm çalışmalar, kateşinlerin anti-obezite etkileri konusunda olumlu sonuçlar göstermiştir. (3,4,5)

Son zamanlarda çayın potansiyel obezite üzerindeki olumlu etkileri artan bir ilgi uyandırmaya başlamıştır. Çay içmek ile lipid metabolizması ve sindirim arasında bir bağlantı olduğu ve bu da vücuttaki obeziteyi etkileyebildiği gözlemlenmiştir. Yağların sindiriminin engellenmesini inceleyen bir çalışmada beyaz çayın siyah ve yeşil çaydan daha etkili olduğu kanıtlanmıştır. (6)

Çayların Sağlık Üzerindeki Etkileri

Çay, kalp damar hastalıkları ve kanser gibi kronik hastalıklara karşı potansiyel sağlık yararları nedeniyle en çok tüketilen içeceklerden biridir.

6 hafta boyunca obez kadınlar üzerinde yapılan bir çalışmada yeşil çay ekstresi desteği alan kümede obeziteyi önlemiştir. leptinhormon etkili bir şekilde artar ve kötü kolesterol azalır. (LDL) azaldığı gözlemlendi. (8)

Araştırmalar, yeşil çayın bileşenleri olan kafein ve L-theanine’in, endişegibi psikopatolojik semptomların azaltılması hafıza ve dikkatbilişsel özellikler ve beyin fonksiyonuarttığına dair kanıt sağladı (7)

Yeşil çay, siyah çaydan daha güçlüdür çünkü yüksek düzeyde kateşin ve diğer polifenolik bileşikler içerir. antikanserojenikBeyaz çay, çaylar içerisinde bu bileşenlerin en yüksek oranına sahipken, kanserle mücadelede daha güçlü etkilere sahiptir.

Ayrıca beyaz çay antioksidanve antimikrobiyaletkilerin yanı sıra yaşlanma karşıtı(y aşılamanın etkilerini geciktirmek ) etkisinin de olduğu tespit edilmiştir. Bir çalışmada beyaz çayın güneş ışığına maruz kaldıktan sonra hücrelerde DNA hasarını önleyebildiği belirlendi. Bunlara ek olarak; beyaz çay ile ilgili son çalışmalar sınır sistemini savunmakÇalışma, lipolitik aktiviteyi ve deri altı yağlamayı inhibe ederantioksidan kapasiteyi artırır ve bağırsak tümörünü baskılar azimli. (2)

Sadece bitki çayı içerek kilo verebilir miyim?

İdrar söktürücü etkisinden dolayı vücuttaki suyun atılmasını sağlayan bitki çayları ödem sorunu yaşayanlar için bir alternatif olabilir. Yapılan birçok çalışmada yeşil çay ve beyaz çayın metabolizmayı hızlandırdığı ve kilo vermeye yardımcı olduğu bilinmektedir. Bitki çayları, sağlıklı, istikrarlı ve duyarlı bir diyetle tüketildiğinde kilo vermenize yardımcı olabilir. Ancak sadece bitki çayı içerek mucize kilo kaybı yaşamayacağınızı bilmelisiniz. Bitki çayı içmeyi seviyorsanız ve tüketmek istiyorsanız günlük tüketiminize dahil edebilirsiniz, tadını beğenmediyseniz içmek zorunda değilsiniz. Unutmayın, sizin için en uygun beslenme en sürdürülebilir olanıdır.

Günlük tüketimi ne kadar olmalı ve kimler tercih etmemeli?

yüksek tansiyon hastaları, hamile veya ilaç alıyor İnsanlar yeşil çayı tüketmeyi bırakmalı ve içmeden önce doktorlarına danışmalıdır. Aşırı kafein alımı uykusuzluk, halsizlik ve sinirlilik, artmış kalp ritmi, mide ve sindirim sorunları ve baş ağrılarına neden olabilir.

Sağlıklı bireylerin günlük alması gereken maksimum kafein miktarı 300 mg, hamile kadınların ise 200 mg’dır. Bir fincan (250 ml) yeşil çay 30-50 mg kafein içerirken, beyaz çay yaklaşık 6-55 mg kafein içerir.Günlük tüketimin yaklaşık olarak 4-5 çay bardağını geçmemesi tavsiye edilir.

REFERANSLAR

1. Wolfram S, Wang Y, Thielecke F. Yeşil çayın anti-obezite etkileri: başucundan tezgaha. Mol Nutr Gıda Res 2006; 50:176–187.

2. Salman S, Özdemir F.Beyaz Çay: Üretim, Bileşim ve Sağlık Etkileri Akademik Beslenme. 16(2) (2018) 218-223.

3. Westerterp-Plantenga M, Diepvens K, Joosen AM, Berube-Parent S, Tremblay A. Baharatların, çayların ve kafeinin metabolik etkileri. Fizyolojik Davranış 2006; 89:85–91.

4. Diepvens K, Westerterp KR, Westerterp-Plantenga MS. Kafein, efedrin, kapsaisin ve yeşil çay tüketimine bağlı obezite ve termojenez. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol 2007; 292: R77–R85.

5. Dulloo AG, Duret C, Rohrer D, Girardier L, Mensi N, Fathi M ve ark. İnsanlarda 24 saatlik enerji harcamasını ve yağ oksidasyonunu artırmada kateşin polifenolleri ve kafein açısından zengin bir yeşil çay ekstraktının etkinliği. Am J Clin Nutr 1999; 70: 1040–1045.

6. R Hursel, W Viechtbauer & MS Westerterp-Planteng. Yeşil çayın kilo kaybı ve kilo bakımı üzerindeki etkileri: bir meta-analiz. Uluslararası Obezite Dergisi. 2009 (33); 956–961

7. Yeşil çayın biliş, ruh hali ve insan beyni işlevi üzerindeki etkileri: Sistematik bir inceleme. fitomedikal 2017 Ekim 15;34:26-37.

8. Yeşil çay ekstraktının yüksek düzeyde düşük yoğunluklu lipoprotein-kolesterol (LDL-C) olan aşırı kilolu ve obez kadınlar üzerindeki etkileri: randomize, çift kör ve çapraz geçişli plasebo kontrollü bir klinik çalışma. BMC Tamamlayıcı Altern Med. 2018; 18: 294.

instagram

Facebook

Youtube

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu