MEB duyurdu: Derslerde “sonuç” yerine “süreç” odaklı sisteme geçiliyor
Investing.com – Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) okul öncesi, 1, 5, hazırlık ve 9. sınıflarda “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” kapsamında “beceri temelli” yeni müfredatı uygulamaya koydu.
Bu kapsamda öğretmenler, öğrencilerin gelişimini süreç odaklı olarak takip edebilecek.
Yeni müfredat ve süreç odaklı ölçme
Yeni müfredatla birlikte eğitimde öğrenci merkezli ve beceri odaklı bir yaklaşım benimseniyor. MEB tarafından yapılan açıklamada, “sonuç odaklı ölçme” sisteminin yerine “süreç odaklı ölçme” sistemine geçildiği belirtildi.
Bu yeni sistemle öğretmenler, öğrencilerin gelişimini tanılayıcı, biçimlendirici ve düzey belirleyici yöntemlerle izleyebilecek.
Öğrenci gelişimini destekleyen yenilikler
Yeni müfredatla beraber öğretim programlarında, öğrencilerin bilgi ve becerilerini sistematik olarak izlemek ve öğretim süreçlerini sürekli iyileştirmek hedefleniyor. Ders kitapları, teorik bilgilerin yanı sıra günlük hayatla da bağ kuracak nitelikte hazırlanırken, öğretmenlerin sınıf içi uygulamalarda yararlanabileceği birçok örnek ve yöntem sunuluyor.
Bu yöntemler, öğretmenlerin dersleri farklılaştırmasına olanak tanıyor ve öğrencilerin farklı ihtiyaçlarına uygun pratik bilgiler içeriyor.
Öğretmenlerin rolü ve geri bildirim sistemi
Öğretmenler, ders öncesinde öğrencilerin geçmiş eğitimlerinden hangi kavramları bildiklerini sorgulayarak ön değerlendirme yapacak. Eski bilgiler ile yeni bilgiler arasında bağlantılar kurarak, öğrencilerin derse ilgisini artıracak ve günlük hayatta bu bilgilerin nasıl kullanıldığını anlatacaklar.
Eksiği bulunan öğrenciler için destekleme, ileri düzey öğrenciler için ise zenginleştirme eğitimleri planlanacak.
Kendini ve akranlarını değerlendiren öğrenciler
“Süreç odaklı ölçme” yaklaşımına göre öğrenciler, ödevler, projeler, performans görevleri, sunumlar, kontrol listeleri, sınavlar, gözlem ve görüşme formları gibi çeşitli yöntemlerle değerlendirilecek.
Ayrıca öğrencilerin sosyal becerilerini geliştirmek için grup çalışmaları yapılacak ve bu süreçte öğrencilerin kendilerini ve akranlarını değerlendirmeleri sağlanacak.
Veliler ve öğretmenler için yeni materyaller
MEB, veli, öğrenci ve öğretmenler için sürece dahil olabilecekleri yeni materyaller hazırladı. Velilere yönelik bilgilendirme kılavuzları, öğrenci merkezli ve beceri odaklı yeni müfredatın detaylarını içeriyor.
Ortaöğretime geçen öğrenciler için hazırlanan “Liseye Hoş Geldin” kitabı ise lise dönemi boyunca kullanabilecekleri eğitim platformları ve kaynakları tanıtıyor.
Yeni materyallerin öğretmenlere katkısı
Öğretmenler için hazırlanan materyaller, yeni öğretim programlarına uygun olarak süreç odaklı değerlendirme yaklaşımına göre oluşturuldu. Bu materyaller, etkinliklerin nasıl uygulanacağı, geri bildirimlerin nasıl verileceği ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre içeriklerin nasıl uyarlanacağı konusunda öğretmenlere rehberlik ediyor.
Bu yeni yaklaşımla MEB, öğrenci gelişimini daha yakından takip edebilecek ve eğitim kalitesini artırmayı hedefliyor.